افراد در هر سنی می توانند از درمان ارتودنسی بهره مند شوند. دندان‌های کج، شلوغ یا بیرون زده بر ظاهر و عملکرد دندان‌های شما تأثیر می‌گذارند. درمان ارتودنسی نه تنها ظاهر لبخند شما را بهبود می بخشد، بلکه سلامت شما را نیز بهبود می بخشد. دندان های صاف راحت تر تمیز می شوند و کمتر دچار پوسیدگی یا آسیب می شوند. اگر از ظاهر یا عملکرد دندان های خود راضی نیستید، درمان ارتودنسی ممکن است به شما کمک کند.

درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی دندان های شما را صاف می کند تا ظاهر و عملکرد بهتری داشته باشند. بریس ها یا سایر وسایل برای فشار ملایم به دندان ها استفاده می شود. در طی چند ماه یا سال، این فشار می تواند دندان های شما را در موقعیت مناسب قرار دهد.

چرا ممکن است به ارتودنسی نیاز داشته باشید

موقعیت دندان ها و فک های شما روی بایت شما تاثیر دارد. بایت شما نحوه برخورد دندان های بالا و پایین شماست. هنگامی که دندان های بالا و پایین شما به درستی روی هم قرار نمی گیرند، به این حالت مال اکلوژن یا بد بایت می گویند. مشکلاتی مانند از دست دادن، کج بودن، شلوغ بودن یا بیرون زدگی دندان ها می تواند در ایجاد بایت بد نقش داشته باشد. مکیدن شست یا انگشت نیز ممکن است بر گاز شما تأثیر بگذارد.

یک نیش بد می تواند جویدن برخی غذاها را سخت کند و ممکن است باعث فرسودگی برخی از دندان ها شود. همچنین می تواند باعث تنش و درد عضلانی شود. دندان‌هایی که بیرون می‌آیند راحت‌تر می‌شکنند یا می‌شکنند. تمیز کردن دندان های شلوغ و کج سخت تر است و ممکن است بیشتر در معرض پوسیدگی و بیماری لثه قرار گیرند. رفع یک نیش بد باعث بهبود لبخند و سلامت شما می شود. انواع مختلف بد بایت عبارتند از: اوربایت، کراس بایت، اورجت و اپن بایت.

دندانپزشک شما ممکن است درمان اولیه ارتودنسی را انجام دهد یا شما را به متخصص ارتودنسی ارجاع دهد. متخصص ارتودنسی دندانپزشکی است که دوره فوق لیسانس دانشگاه را در رشته ارتودنسی گذرانده است. ارتودنسی یکی از تخصص های دندانپزشکی است که با پیشگیری و اصلاح مال اکلوژن سروکار دارد.

چه کسانی می توانند درمان ارتودنسی انجام دهند؟

درمان ارتودنسی فقط برای نوجوانان نیست، زیرا دندان ها را می توان در هر سنی جابه جا کرد. در واقع، تعداد بیشتری از بزرگسالان برای بهبود ظاهر و سلامت لبخند خود به درمان ارتودنسی می پردازند. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما می تواند ارزیابی کند که آیا درمان ارتودنسی برای شما مناسب است یا خیر.

در برخی موارد شروع درمان ارتودنسی قبل از ورود تمام دندان های دائمی (بزرگسالان) مفید است. به این ارتودنسی رهگیری می گویند. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما می تواند غربالگری ارتودنسی را انجام دهد تا بفهمد آیا کودک شما برای اصلاح یک بایت بد نیاز به درمان ارتودنسی دارد یا خیر. ارتودنسی رهگیری به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما این امکان را می دهد تا مشکلی را که در حال توسعه است درمان یا متوقف کند.